Duurzaam

Voor Quinzokids is duurzaamheid een vanzelfsprekend onderdeel. Dit komt terug in de pedagogische werkwijze, visie en missie, huisvesting en onderhoud, inkoop en verbruik, eigenlijk in alles wat we doen en ontwikkelen. 

De visie van waar uit wij werken is er op gericht om kinderen de mogelijkheid te geven zich te ontwikkelen naar hun eigenheid en talenten maar ook in een gezonde en harmonieuze relatie met hun omgeving. Die omgeving zijn natuurlijk andere kinderen en volwassenen maar ook de natuur. Dat is in onze visie één geheel. We maken deel uit van een sociale en natuurlijke omgeving. 

Bij jonge kinderen zie je het leven nog zo zichtbaar aanwezig. De groeikracht is de eerste jaren groot en iets waar je met bewondering naar kan kijken. Deze levenskracht zie je ook in de natuurlijke omgeving en dat willen we kinderen laten ervaren en zich daar in thuis laten voelen. Als we dus het unieke en de levenskracht van ieder kind respecteren en bewonderen kunnen we niet anders dan de natuurlijke omgeving van dat kind bewonderen en respecteren.

We ‘doen’ bij Quinzokids dus niet aan duurzaamheid, wij zijn duurzaam. Respect voor de natuur en het milieu is een vanzelfsprekend onderdeel. Dat wordt niet bepaald door financiële keuzes maar door de uitgangspunten van de organisatie. 

Hoe krijgt dit in onze werkwijze vorm:

De natuur om ons heen
Het buitenspelen gebeurt bij Quinzokids elke dag en heeft een belangrijke plek in de dag. De tuin van Quinzokids geeft de kinderen de mogelijkheid om dat wat daar leeft te ontdekken en te leren kennen. De eerste sneeuwklokjes en krokussen die ondanks de kou al aangeven dat de natuur weer wakker wordt en de lente in aantocht is. De kracht die in knoppen aan de takken te zien is. De pracht van de bloesemtijd en de bloemen. Het koele gras in de zomer aan je blote voeten. Het kliederen in de modder na een regenbui. De wind door je haar voelen in de herfst. De bladeren die naar beneden dwarrelen en de eerste sneeuwvlokken op je hand. Het is maar een greep aan alles wat er in de tuin voor kinderen te beleven is.

Pedagogisch medewerkers
Pedagogisch medewerkers zijn zich bewust van de rijkdom aan ervaringen die buiten voor de kinderen aanwezig is. Zij houden buiten geen pauze maar beleven dit met de kinderen mee. Zij laten de kinderen zien welke diertjes er onder een steen leven en zoeken samen mee naar de mooie bladeren die te vinden zijn.

De moestuin
De moestuin heeft een bijzondere plek in het geheel. Deze maakt onderdeel uit van de tuin waar de kinderen spelen. De pedagogisch medewerkers zorgen hier waar mogelijk samen met de kinderen voor. Bijvoorbeeld door samen de pootaardappelen in de grond te stoppen, de aardbeien te oogsten, te ruiken aan de verschillende kruiden of bij droog weer water geven. In de moestuin groeien onder andere peultjes, wortelen, radijsjes, aardappelen, courgette, uien, maïs, kruiden en bloemen. We willen kinderen laten zien hoe je voor een moestuin kunt zorgen en hoe daar de groenten kunnen groeien. Het oogsten en verwerken leggen we kinderen niet uit maar we doen het samen met hen. 

Voeding
Met de moestuin leren we de kinderen dat voedsel niet alleen uit de winkel komt. We bakken ook af en toe brood waar de laatste kruimel meestal van opgaat. Al het voedsel dat we inkopen is 100% biologisch.

Afdrukken E-mailadres